• Informační systémy

    Základní informace

    STUDIJNÍ OBOR: INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE (KKOV: 18-20-M/01)

    Všechna zaměření v rámci oboru Informační technologie vychází ze společného vzdělávacího základu. Každý absolvent se kromě všeobecně vzdělávacích předmětů seznámí se všemi stěžejními oblastmi v rámci IT. Jsou to oblasti:

    • operační systémy,
    • hardware,
    • robotika,
    • počítačová grafika,
    • elektrotechnika,
    • počítačové sítě,
    • programování.

     

    Dle nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání (NV č. 211/2010 Sb.) sdělujeme, že příslušný obor nevyžaduje stanovení zvláštních zdravotních požadavků.

    Obsah zaměření

    Žák si volí své zaměření na začátku čtvrtého ročníku. Hlavní náplní zaměření je tvorba dynamických webových stránek v prostředí PHP/MySQL, jako jsou komunikační webové portály, informační systémy firem, podniků a státní správy. V rámci zaměření je kladen důraz na celý životní cyklus informačních systémů, tedy od zpracování požadavků klienta až po vývoj, testování a nasazení systému do praxe. Významně je též posíleno téma databází.

    Žáci si mohou volit ve třetím a čtvrtém ročníku také předměty, které spadají do jiných zaměření. Jsou to předměty:

    • mobilní aplikace,
    • programové vybavení,
    • průmyslová elektrotechnika,
    • objektově orientované programování.

    Tato volba nemá vliv na zvolené zaměření.

    Učební plán

    Učební plán od 1. 9. 2018
    18 – 20 – M/01 Infornační technologie
    Zaměření: Počítačové sítě, Počítačová technika a robotika, Informační systémy
    Kategorie a názvy předmětů 1.roč 2.roč 3.roč 4.roč Celkem
    2018 2019 2020 2021
    A. Povinné vyučovací předměty
    Všeobecně vzdělávací předměty
    Jazykové a estetické vzdělávání
    Český jazyk a literatura 2 3 3 2 10
    Anglický jazyk 3 3 3 2 11
    Seminář z českého jazyka 3 3
    Společenskovědní vzdělávání
    Základy společenských věd 2 2 4
    Matematické vzdělávání
    Matematika 4 3 3 2 12
    Přírodovědné vzdělávání
    Fyzika 2 2 2 6
    Chemie a ekologie 2 2
    Vzdělávání pro zdraví
    Tělesná výchova 2 2 2 2 8
    Povinně volitelný předmět
    Seminář z matematiky 3 3
    Seminář z anglického jazyka 3 3
    Seminář z něměckého jazyka (3)
    Seminář z podnikání (3)
    Seminář z fyziky (3)
    Vzdělávání v ICT
    Informační a komunikační technologie 2 3 5
    Digitální zpracování textu 2 2
    CELKEM VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ ČÁST 21 18 13 17 69
    Odborné vzdělávací předměty
    Ekonomické vzdělávání
    Ekonomika 3 3
    Technické odborné předměty
    Hardware a operační systémy (M) 4 2 2 8
    Algoritmizace a programování 2 2 2 6
    Základy elektrotechniky 2 2
    Grafika a multimedia (M) 2 2 4
    Volitelný odborný předmět (PEL, VPA) 2 3 5
    Profilové odborné předměty
    Databázové a informační systémy (M) 3 3
    Počítačové sítě (M) 3 3 6
    Robotika (M) 2 2 3 7
    Volitelný profilový předmět (HOS, GAM) 4 4
    Volitelný profilový předmět (DIS, LAN, ROB) 3 3
    Učební praxe
    Praxe 2 2 4
    Maturitní projekt (M) 3 2 5
    CELKEM ODBORNÁ ČÁST 10 15 20 15 60
    CELKEM 31 33 33 32 129
    B. Nepovinné vyučovací předměty
    Sportovní hry x x x x
    dělení hodin (maximum týdně) 52
    disponobilní hodiny 39
    minimálně  (cekem hodin) 128
    (M) – volitelný maturitní předmět
    PEL – Průmyslová elektronika
    VPA – Vývoj programových aplikací
    DIS – Databázové a informační systémy
    LAN – Počítačové sítě
    ROB – Robotika

    Odborné předměty

    Hardware a operační systémy

    • Předmět Hardware a operační systémy se zabývá architekturou počítačů, funkcí jednotlivých komponentů a periferií. Dalším zaměřením je praktická znalost instalace a konfigurace operačních systémů. Žáci získají dovednosti z diagnostiky, drobných oprav a správy počítačové techniky. Výuka předmětu probíhá v prvních třech ročnících. Ve čtvrtém ročníku je pak možnost si Hardware a operační systémy zvolit jako odborný volitelný předmět.

    Algoritmizace a programování

    • Předmět Algoritmizace a programování je koncipován tak, aby se žák seznámil se základními i pokročilými konstrukcemi objektově orientovaného programování. Součástí výuky jsou výstupy programů pro konzolové aplikace, okenní aplikace a herní aplikace. Výuka probíhá v programovacím jazyce Java a začíná v prvním ročníku a pokračuje až do třetího ročníku.

    Základy elektrotechniky

    • Předmět Základy elektrotechniky je zaměřen na základní elektrické prvky a obvody. Žáci se seznámí se  základními zákony a jednoduchými výpočty v elektrotechnice. Dále získají informace o jednotlivých součástkách používaných v elektronice, počítačové technice a robotice. Výuka předmětu probíhá ve druhém ročníku.

    Grafika a multimédia

    • Předmět Grafika a multimédia je rozvržen především do oblastí rastrové grafiky, vektorové grafiky, videotvorby, 3D grafiky včetně práce v herním engine Unreal. Při výuce jsou využívány především produkty od společností Adobe, Maxon a BlackMagic. Ve výuce žáci pracují na konkrétních příkladech z praxe. Výuka předmětu probíhá ve druhém a třetím ročníku. Ve čtvrtém ročníku je pak možnost si Grafiku a multimédia zvolit jako odborný volitelný předmět.

    Průmyslová elektronika

    • Předmět Průmyslová elektronika se zaměřuje na znalosti a dovednosti v oblasti elektrotechnických prvků, materiálů a technologických postupů a to jak v oblasti moderních elektroinstalací tak průmyslové elektroniky. Žáci se dále seznámí se základy akustiky a průmyslového zpracování obrazu. Výuka předmětu probíhá ve třetím a čtvrtém ročníku formou volitelného odborného předmětu.

    Vývoj programových aplikací

    • Předmět Vývoj programových aplikací se  zaměřuje na praktické programování v objektově orientovaných jazycích. Žáci programují aplikace pro mobilní zařízení, pro embedded zařízení a herní Unreal engine. Jsou tak vedeni k dalšímu rozvoji abstraktního a analytického myšlení, správné formulaci a řešení konkrétního problému z různých oblastí programování. Výuka předmětu probíhá ve třetím a čtvrtém ročníku formou volitelného odborného předmětu.

    Databázové a informační systémy

    • Předmět Databázové a informační systémy provádí žáka především studiem relačních databází a programováním dynamických webových aplikací v jazyce PHP. Podstatnou roli ve výuce hraje také datové modelování a další disciplíny softwarového inženýrství. Cílem je naučit žáky dovednostem potřebným pro samostatný vývoj jednoduchých aplikací a tvorbu webových stránek. Výuka probíhá ve třetím ročníku. Ve čtvrtém ročníku je pak možnost si Databázové a informační systémy zvolit jako maturitní profilový předmět.

    Počítačové sítě

    • Předmět Počítačové sítě je koncipován tak, aby žáci zvládli základní dovednosti v oblasti počítačových sítí. Výuka se zaměřuje na problematiku nastavení síťových zařízení pro pevné a bezdrátové sítě. V průběhu studia mají žáci možnost získat certifikáty v rámci mezinárodního programu Cisco Networking Academy. Výuka probíhá ve druhém a třetím ročníku. Ve čtvrtém ročníku je pak možnost si Počítačové sítě zvolit jako maturitní profilový předmět.

    Robotika

    • Předmět Robotika si klade za cíl vytvořit u žáků vstupní informace a dovednosti ze světa robotů, moderních řídicích systémů, automatizace, jejich vlastností a možností využití. Zaměřuje se podrobněji na jednotlivé oblasti, jako jsou napájecí zdroje, senzory, pohonné jednotky, programovatelné automaty a další. Stranou nezůstává ani oblast zabezpečení robotizovaných pracovišť nebo hledání a odstraňování poruch. Výuka předmětu probíhá v prvních třech ročnících. Ve čtvrtém ročníku je pak možnost si Robotiku zvolit jako maturitní profilový předmět.

    Praxe

    • Předmět Praxe vede žáky k praktickému ověření a aplikaci svých nabytých vědomostí z teoretických předmětů. Při praktických činnostech žáci získávají nové poznatky a zkušenosti založené na konkrétních situacích vznikajících při realizaci zadaných úkolů. Seznámí se zásadami bezpečnosti práce, hygienickými a požárními normami a získají zkušenosti v oblasti profesní komunikace. Výuka probíhá v prvním a druhém ročníku, potom pokračuje v předmětu Maturitní projekt.

    Maturitní projekt

    • V předmětu Maturitní projekt žáci postupně zpracovávají samostatné projekty z různých technických oblastí, na kterých se učí řešit konkrétní problémy, plánování činností, ekonomické náležitosti a tvorbu technické a výrobní dokumentace. Část projektů včetně maturitního projektu je zaměřena na praktickou realizaci dané úlohy. Výuka navazuje na předmět Praxe a probíhá ve třetím a čtvrtém ročníku.

    Skip to content