Děláme výuku zábavnou, poutavou, aby v žácích vzbudila zájem o daný obor a posunovala je dále. Klademe důraz na rovnováhu mezi hard skills a soft skills. Tímto směrem naše škola jde, a to vše je posláním pro budoucnost.
Naše škola je dynamická a flexibilní SŠ s kvalitní odbornou přípravou a osobním přístupem k žákům. Spolupracujeme s celou řadou firem, využíváme nejmodernější výukové technologie a uchováváme si tak mladistvou image.
Základní informace
Jedná se o čtyřletý studijní obor s maturitou, jeden z nejžádanějších na trhu práce. Obor je zaměřen na zvládnutí konstrukce, provoz a údržbu strojů a nástrojů s využitím výpočetní techniky, kreslení a čtení technických výkresů na počítači a programování CNC strojů. Obor je zaměřen na využití výpočetní techniky ve strojírenství.
Kromě všeobecně vzdělávacích předmětů se žák v rámci studia seznámí s následujícími oblastmi:
Obsah zaměření
Po získání základních odborných poznatků z oboru strojírenství se žáci naučí pracovat v CAD/CAM systémech – jedná se o počítačový grafický návrh součástí popřípadě sestav v aplikacích SolidWorks. Seznámí se s obsluhou CNC strojů HEIDENHAIN a FANUC. Na těchto strojích pak mohou navržené součásti vyrobit, ve školních dílnách získají žáci praktické dovednosti.
Výuka dále obsahuje základní informace z oblasti teorie tekutinových mechanismů i seznámení s využitím průmyslových robotů a manipulátorů v automatizované a robotizované výrobě.
Učební plán
Odborné předměty
Předmět se vyučuje v 1. ročníku. Žák při studiu získá základní znalosti a informace o technických materiálech, o jejich rozdělení, výrobě, vlastnostech a jejich zkoušení, dále o vnitřní stavbě, označování podle norem a o základech mechanického a tepelného zpracování. Žák získá pojmovou základnu technického vyjadřování, která je důležitá pro studium navazujících odborných předmětů. Naučí se pracovat s technickými informacemi, které využije v dalším studiu.
Jedná se o profilový předmět studia, který je v 1. ročníku zaměřený na tvorbu a čtení výkresové dokumentace. V dalších ročnících se navazuje prací s programem SolidWorks. Žáci se naučí modelovat jednoduché součásti a sestavy. Po zvládnutí základní obsluhy programu budou modelovat i pokročilé sestavy.
Předmět metrologie se vyučuje ve 2. a 3. ročníku ve školní laboratoři, která je vybavena měřidly používanými ve strojírenské praxi. Žáci si osvojí dovednosti s jejich používáním. Kromě práce se základními měřidly se žáci seznamují také s testy materiálů, jako jsou tahové zkoušky, zkoušky tvrdosti, zkoušky vad materiálů atd. Žáci se naučí ovládat i měření na 3D měřicím souřadnicovém stroji.
Tento technický předmět se vyučuje od 1. do 3. ročníku. Navazuje na učivo základní školy z předmětů matematika, chemie a fyzika s tím, že se propočítává statika, pružnost a pevnost jednotlivých materiálů vhodných pro reálnou výrobu ve strojírenství.
Předmět se vyučuje v 1. a 2. ročníku. V předmětu se žáci naučí základní názvosloví strojních součástí a jejich spojů. Žák si osvojí pojmy související s normalizací, specifikací a lícováním strojních součástí. Získá představu o materiálech, ze kterých jsou vyrobeny, jak se zobrazují na technických výkresech a na co se používají. Poté se žáci věnují jednoduchým sestavám formou konstrukčních cvičení.
Jedná se o maturitní předmět, který se vyučuje ve 3. a 4. ročníku. Rozvíjí technické znalosti, které žáci získali prakticky ve všech technických předmětech po dobu celého studia. Žák dokáže tyto poznatky aplikovat při návrhových výpočtech jednoduchých strojních celků a dokáže tyto celky konstruovat, tzn. zpracovávat jejich úplnou konstrukční dokumentaci.
V průběhu studia si žáci postupně osvojují základní dovednosti o ručním zpracování technických materiálů. Poté získají dovednosti při práci na klasických obráběcích strojích. Ve vyšších ročnících je náplní předmětu seznámení se se základy programování CNC strojů. Po pochopení problematiky programování následuje tvorba programu pro CNC stroje a vlastní výroba navržené strojní součásti.
Obsahem předmětu jsou technologie zpracování kovů formou slévání, tváření, svařování, pájení a obrábění včetně stanovení metod výrobních postupů a povrchových úprav.
Předmět řeší přípravu žáka na úspěšnou obhajobu ročníkového projektu u maturitní zkoušky. V rámci předmětu je řešena podpora žáků při psaní práce po formální stránce včetně všech náležitostí. Současně s tím mají žáci zajištěnu možnost konzultací prací po odborné stránce. (3 a 4. ročník)
Nástroje na usnadnění