• Školní pobyt na Islandu z pohledu středoškoláka

13. 10. 2022 | Exkurze

Ano, opravdu jsme byli na Islandu. Vše to začalo poslední zářijovou neděli v 12.30 hodin, kdy jsme opouštěli ve školním Transitu Bruntál a jeli jsme směr letiště. Let byl pro některé první, ale všichni jsme jej zvládli na jedničku. Další den jsme se už všichni těšili do islandské Borgarholtsskóli, tedy do spřátelené školy.
    Během prvního dne jsme byli všichni překvapení, že je povoleno studentům mít během výuky sluchátka, mobily nebo notebooky. A učitelům to vůbec nevadilo. Také nás zaujalo, že se studenti při příchodu do školy vyzují, boty zamknou do skříňky a chodí bosky. Odpoledne jsme si zašli do centra, ikonou centra Reykjavíku je Hellgrímskirkja, tedy kostel.
    Další den jsme šli do dílen, kdy jsme měřili tlak paliva ve vozidle pomocí manometru a poté jsme hledali klepavé zvuky na motoru. Odpoledne jsme se jeli podívat do Národního parku Thingvellir, kde jsme si užili výhledu a na islandské poměry malého, ale nádherného vodopádu. Poté jsme se vydali ke gejzírům. Měli jsme velké štěstí, protože během pár minut jeden gejzír třikrát vytryskl. Tento konkrétní gejzír dosahuje výšky 17 až 18 metrů. A poté jsme jeli na vodopád Gullfoss, kterému se přezdívá Zlatý vodopád.
    Ve středu jsme si vyzkoušeli lakování. Byli jsme až zaskočeni aktivním přístupem místních studentů k nám. Někteří z nás již někdy lakovali, ale všichni jsme byli se svými výsledky spokojeni. Po vydatném obědě jsme zůstali v Reykjavíku a šli jsme na Fly Over Iceland, což je krátká expozice nabitá informacemi o Islandu a zakončená filmem v rozšířené realitě. A den jsme zakončili koupačkou v oceánu.
    Ve čtvrtek jsme se podívali hlouběji do dílen ve škole a poznali jsme jejich systém výuky praxí. Odpoledne jsme byli na exkurzi v geotermální elektrárně. Většinu z nás zaujalo, že na 25km trase teplota vody ztratí pouze 2 °C, jelikož na dopravu teplé vody do Reykjavíku vyvinuli speciální potrubí. Tento den jsme si také zašli na zmrzlinu a zakončili jej společnou večeří.
    V pátek jsme si vyzkoušeli práci na počítači a zkoušeli jsme různá měření na vozidle, ke konci programu bylo i hledání závad, které se nám moc líbilo. Odpoledne jsme už vyrazili dál od Reykjavíku na výlet. Prošli jsme spoustu vodopádů. Večer jsme již přijeli na hotel a až jsme se ubytovali, šli jsme si odpočinout do vířivky a sauny.
    Po ukončení školních a pracovních povinností jsme v sobotu neváhali a vyrazili dál poznávat Island. Volný program jsme zahájili na Black Beach a zážitek z tohoto místa si jistě bude pamatovat každý z nás, jelikož tam pana učitele Beránka smetla vlna z kamene. Naštěstí si nic kromě mokrého oblečení „neodnesl“. Poté jsme se již jeli koupat. Prvně jsme navštívili nejstarší islandský bazén s termální vodou Seljavallalaug. Jak říkal pan ředitel, bylo to koupání na „punk“. Odvážnější z nás vlezli i do přilehlé ledovcové řeky, která byla opravdu ledová. V podvečer jsme přijeli již k teplým zdrojům vody, kde jsme se vykoupali, jelikož jsme byli už dost zmrzlí z té studené vody. A večer jsme jen přijeli na hotel, pár z nás si zašlo do vířivky a poté jsme šli spát.
    A je to tady, neděle, den návratu zpátky do Česka. Ale neváháme a nesmutníme. A jedeme si užít posledních pár chvilek do geotermálních lázní Sky Lagoon, kde se nám opravdu líbilo. No ale pak jsme už jeli do Keflavíku, odkud jsme odlétali. Ještě jsme si na posledních pár chvil užili výhledy na oceán a pak už jsme jeli na letiště. Po odbavení zavazadel jsme ještě dokoupili dárky domů. Pak už jsme jen sedli do letadla. Po cestě z letiště ke škole Transitem jsme všichni spali a někteří vzpomínali.
    Každopádně za mě to byla obrovská zkušenost a zážitek. Bohužel ještě nejdou přenést zážitky přesně do detailu, jak jsme je zažili, ty zůstanou jen nám.

Adam Jaroš 4. B, Střední průmyslová škola a Obchodní akademie, Bruntál

Projekt „Česko-islandské partnerství v oblasti odborného vzdělávání“ je financován z fondů EHP 2014-2021.